• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samlingslån eller fortsätta snöbollsmetoden?

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
252
Poäng
437
Om du vill få ner månadskostnaden så är ju inte ett samlingslån fel. Bra jobbat med buffert och rejäl minskning av lånebördan. Sen läs på om annuitetslån. Verkar vara en forumsanning ”att räntan börjar om”.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Om du vill få ner månadskostnaden så är ju inte ett samlingslån fel. Bra jobbat med buffert och rejäl minskning av lånebördan. Sen läs på om annuitetslån. Verkar vara en forumsanning ”att räntan börjar om”.
Så är det.

Man råkar helt sonika glömma bort att man förlänger nya lånet till ursprungslöptiden..
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
252
Poäng
437
När man tar lån så måste man ju veta varför man tar lån. Minska månadskostnaden? Få lägre ränta? Bli skuldfri snabbare? Få ” bara ett lån och bättre koll”? Allt har för och nackdelar. Om man inte förstår hur lån och ränta fungerar så kanske man inte ska ge råd…
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
379
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Alltså tar du nytt samlingslån så börjar ju räntan och "annuniten" om dvs du förlorar 2 års betalning där du mest betalat ränta och får göra det igen.
Jag hade snöbollat på lite tills ränteläget har stabiliserat sig och sen gjort en ansökan senare. Snöbollseffekten är ruskigt effektiv på räntekostnaden varje månad :)
Fel, du får ta och läsa på lite innan du ger råd nästa gång. Tidigare 2 års ränteinbetalningar är varken mer eller mindre bortkastade om du tar nytt lån. Klart att lånen skall samlas till en bättre ränta! Undvik att förlänga återbetalningstiden så pass mycket att totalkostnaden blir högre så leder det till kostnadsbesparingar. Gärna betala samma månadskostnad som nu för snabbare återbetalning. Ett alternativ kan också vara att välja samma återbetalningstid vilket skulle leda till sänkt månadskostnad. Oavsett så är båda alternativen bättre än att bibehålla nuvarande lån.
 
Senast ändrad:

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Fel, du får ta och läsa på lite innan du ger råd nästa gång. Tidigare 2 års ränteinbetalningar är varken mer eller mindre bortkastade om du tar nytt lån. Klart att lånen skall samlas till en bättre ränta! Undvik att förlänga återbetalningstiden så pass mycket att totalkostnaden blir högre så leder det till kostnadsbesparingar. Gärna betala samma månadskostnad som nu för snabbare återbetalning. Ett alternativ kan också vara att välja samma återbetalningstid vilket skulle leda till sänkt månadskostnad. Oavsett så är båda alternativen bättre än att bibehålla nuvarande lån.
Bra input. Jag har 10 år kvar på dem större lånen (Marginalen och Lendify) och skulle då kunna ansöka om en lån tid på 10 år och se vad jag får (om jag nu söker).
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Om du vill få ner månadskostnaden så är ju inte ett samlingslån fel. Bra jobbat med buffert och rejäl minskning av lånebördan. Sen läs på om annuitetslån. Verkar vara en forumsanning ”att räntan börjar om”.
Tack! Ska läsa på mer om annuitetslån innan jag bestämmer mig
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
När man tar lån så måste man ju veta varför man tar lån. Minska månadskostnaden? Få lägre ränta? Bli skuldfri snabbare? Få ” bara ett lån och bättre koll”? Allt har för och nackdelar. Om man inte förstår hur lån och ränta fungerar så kanske man inte ska ge råd…
I dagsläget så vill jag ha ett samlingslån för att få en lägre ränta + månadskostnad i kombination att inte betala saker på 4 olika ställen. Det är nästan 9.000 jag bara betalar i lån + att jag amorterar extra. Min tanke är att sänka min månadskostnad + därefter amortera utan att jobba ihjäl mig. Även fast jag tar samlingslånet kommer jag fortfarande amortera in extra varje månad. Jag kanske tänker helt fel.

Men, jag är tacksam för alla tankar och tips så jag kan ta ett beslut därefter. Som sagt är jag inte en fena på lån, ränta etc så all input tar jag tacksamt emot.
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Hej,
Jag testade riskera en ff och söka, bara för att se vad jag får och kan hjälpa mig i ett beslut.

Fick bara ett erbjudande som kunde ge mig för hela beloppet att samla (ca 460k) och fick följande.
Collector 460.000 / Månadsavgift 6.700 / 15.21% Ränta / 12 år

Någon som kan hjälpa mig om det är dum idé? Hade sparat mig ca 2.500 i månaden. Antar att det inte är värt det? Vad säger ni?

Notera att skulle jag ta ett samlingslån kommer jag fortsätta betala av skulderna och extra amortera varje månad så antar att månadsbeloppet även blir lite mindre då?
 
Senast ändrad:

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
629
Mottagna reaktioner
720
Poäng
647
Lånebelopp460 000,00Antal betalningar144Total ränta543 150,59
Återbetalningstid12Månadsränta1,27%Total lånekostnad1 003 150,59
Årlig ränta15,21%Betalning per månad6 966,32Totala avgifter0,00

Jag körde det lånet genom en av mina Excel-tabeller, och fick det här. Lite annorlunda siffror, men inte så värst annorlunda. Och du nämnde inget om det var aviavgifter, så det har jag inte räknat med. Men kanske siffrorna hjälper dig i ditt beslut.

Titta dig inte för blind på totala lånekostnaderna och den totala räntan. De kommer inte att stämma om du extraamorterar. När du extraamorterar betalar du på kapitalskulden, dvs de 460k du initialt lånar. Med den årsräntan du nämnde, så blir ju räntan Kapitalskulden * Månadsränta varje månad. Om du extraamorterar sjunker ju kapitalskulden snabbare varje månad än vad min Excel-uträkning fattar.

Om du extraamorterar varje månad, som du säger, och lägger t.ex. det du får i ränteavdrag varje år på en 13:e extraamortering så bör ju kapitalskulden minska i en bra takt, och bli "klar" mycket snabbare än 12 år.

Jag säger inte att det är en bra idé att ta lånet, och jag säger heller inte att det är en dålig idé. Du kanske behöver andningsrum, som du sagt tidigare i tråden. Om du får det, så är det ju bra.
 

Hannes.mff

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
27 Augusti 2022
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Lånebelopp460 000,00Antal betalningar144Total ränta543 150,59
Återbetalningstid12Månadsränta1,27%Total lånekostnad1 003 150,59
Årlig ränta15,21%Betalning per månad6 966,32Totala avgifter0,00

Jag körde det lånet genom en av mina Excel-tabeller, och fick det här. Lite annorlunda siffror, men inte så värst annorlunda. Och du nämnde inget om det var aviavgifter, så det har jag inte räknat med. Men kanske siffrorna hjälper dig i ditt beslut.

Titta dig inte för blind på totala lånekostnaderna och den totala räntan. De kommer inte att stämma om du extraamorterar. När du extraamorterar betalar du på kapitalskulden, dvs de 460k du initialt lånar. Med den årsräntan du nämnde, så blir ju räntan Kapitalskulden * Månadsränta varje månad. Om du extraamorterar sjunker ju kapitalskulden snabbare varje månad än vad min Excel-uträkning fattar.

Om du extraamorterar varje månad, som du säger, och lägger t.ex. det du får i ränteavdrag varje år på en 13:e extraamortering så bör ju kapitalskulden minska i en bra takt, och bli "klar" mycket snabbare än 12 år.

Jag säger inte att det är en bra idé att ta lånet, och jag säger heller inte att det är en dålig idé. Du kanske behöver andningsrum, som du sagt tidigare i tråden. Om du får det, så är det ju bra.
Tack!! Fick en helt klart tydligare bild nu!
Ska fortsätta tänka huruvida jag gör. Känns något psykologiskt dock att inte vilja ta lånet pga lovat mig själv att aldrig ta ett enda lån i mitt liv framöver när jag bestämde mig för att göra en livsstilsförändring. Men jag ska tänka helt klart och är tacksam för din förklaring ovan!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp